Tuesday 14 April 2015

Pertemuan dengan Doktor Gigi

Assalamualaikum....

Pernah tak korang rasa mengigil satu badan sebab takutkan sesuatu?. Menggeletar satu badan macam nak pengsan.

hari ini aku merasai pengalaman mengigil satu badan. perkara yang paling aku x suka nak buat tp terpaksa juga buat. seorang yang aku tak nak jumpa. kalau boleh x nak pandang pun; DOKTOR GIGI. kelakar x?.. aku x tahu lah aku nie takut dengan doc ke / dengan alatan / bau-bauan2 dekat klinik gigi tue.. yang pastinya kalau aku mmg x suka dengan semua yang ade dengan situ. tapi demi nak menjaga gigi dari sakit kemudian hari... terpaksa la jugak aku hadap pekara yang aku takutkan tue.

Dengan penuh keazaman dan sedikit sisa-sisa keberanian, aku pegi jugalah klinik kesihatan sek 7 shah alam.
jauh jugak la nak parking sbb mmg ramai org dekat klinik kerajaan nie.

mula2 sampai daftar nama n amik no giliran.. dapat je no. giliran tu.. jantung rasa macam nak meletop, kaki dah mengigil, seram sejuk satu badan. Penantian itu satu penyeksaan, sbb ape.. setiap kali loceng no berbunyi aku dah mengelabah. dalam hati nie berdoa supaya di permudahkan segala urusan dan yang penting x sakit.

tiba je giliran aku, tarik nafas panjang2 nak begerak ke blik doc. sblom masuk baca doa n langkah kaki kanan. aku senyum kat doc, tp xtau senyum aku tu nampak mcm senyum ke x? sbb otot2 muka aku nie dah rasa keras semacam je...

soalan pertama doc tanya kat aku, " datang sini nak buat apa ye?". aku jawab "x tau"... hahahaha.. kelakar x? doktor tue x marah plak bile aku cakap xtau.. dia suruh aku relex & baring kat kerusi khas untuk check gigi... satu persatu dia check. pastu dia tanya aku nak tampal ke nak cuci. then aku jwb nak buat yang mana x sakit tp sebelum buat aku minta doktor letak ubat x kasi sakit.. ubat kebas la tue... tp doktor xnak kasi.. hampehhh... konon x sakit... aku dh mengeletar.. air mata dah berlinangan...

hampir 5 minit 'berbincang' dengan doktor aku putuskan tuk tampal je gigi berlubang aku tue.. ade 2 tempat gigi berlubang.. malangnye aku bleh buat satu gigi je... prosedur klinik gigi kerajaan satu hari satu gigi.. huhuhahahah... ini bermakna aku perlu lalui situasi yang sama sekali lg klu aku nak tmpal lagi satu gigi. adoiiyaiii....

apa2 pun bermula la acara menyedut, memcuci, mengorek, menampal. dan macam2 la.. dari mula proses ssampi ke siap semua nya... badan aku mengeras saja... air mata xyah cter la.. laju je kuar aku pun x tau kenapa.. padahal tak sakit sangat pun.. tangan nurse yang dok pujuk smbil beborak ngan aku tu.. aku x lepas dari awal sampi abis.. aku gengam kuat2. doktor gigi tue cakap aku trauma sbb tu aku jd macam tue.. betul la tue.. masa kecik dulu, darjah 1 @ 2 macam tue.. ade klinik gigi bergerak datang ke sekolah, dan aku salah seorang murid yang menjadi mangsa keganasan seorang nurse yang menggerudi gigi aku. aku serik. aku xanak ingt pengalaman tue.

hampir 15 minit, selesai la sudah sesi menampal. lega. lepas berkumur, doktor tu cakap nnt datang lagi. aku pun ckp insya Allah. x tau la bile aku akan jejak kaki lg kat klinik gigi.. hmmmm.... walaupun dia buat slow2 n x sakit tp aku masih lg rasa ngeri nak pergi lagi ke klinik gigi. tp aku mmg ada bercita-cita tuk cuci gigi. in-sya Allah suatu hari nnt.

sehinggit tuk pendaftaran dua hinggit tuk tampal gigi... Murah... hehehe

 sekian la saje kisah aku n doktor gigi.. hahahaha...


No comments:

Post a Comment