Monday 27 April 2015

Nasi Campur style Jepun

Assalamualaikum...

jom kita masak nasi campur style jepun. Resepi nie aku follow  dari  rancangan masakan dairi mangkuk tingkat bersama Ili. Kebetulan masa aku tgh tukar- tukar siaran tv sambil dok conggak-conggak nak masak apa, Ili cakap dia nak masak nasi campur sytle jepun kat neelofa.Bahan yang dia guna pun x banyak dan nak masak pun senang.. aku pun terus ke dapur memulakan misi membuat nasi campur versi aku sbb ingt2 lupa resepinya ( sapa suh x salin resepi)... muhahaha..so kita namakan masakan ini sebagai:

Nasi Campur Style Jepun Versi Aku
oke.. jom kita check it out bahan2nya.

1 cup beras sushi
1/2 biji timun jepun
1/2 batang carrot
5 keping cendawan / fungus hitam (rendam sehingga kembang)
2-3 helai butterhead salad
2 biji telur
1 keping seaweed
sedikit anak ikan kembung kering / ikan bilis
cuka makan
garam & gula
minyak bijan
cili flakes
bijan hitam & putih- di panggang sebentar
cara-cara membuatnya:

1. masak nasi macam biasa. sebab aku ngan hubby je yang nak makan so, 1 cup dah cukup. bila nasi dah masa gaulkan bersama sedikit cuka, garam & gula. suaikan rasanya. kemudian ketepikan.


2. pecahkan telur ke dalam mangkuk, masukkan garam, sedikit air, sedikit lada sulah dan cili flakes. pukul sebentar kemudian gorengkan untuk di jadikan telur dadar. sejukkan dan potong memanjang.

3. cendawan hitam yang telah direndam di bersihkan dan di tos. potong carrot memanjang.panaskan sedikit minyak bijan masukan cendawan dan carrot, goreng sebentar bersama sedikit garam, cili flakes.
4. gorengkan ikan anak ikan kembung / ikan bilis dan ketepikan.



5. bersihkan daun salad dan toskan. timun jepun di belah 4 dan potong kecil2.

6. potong seaweed memanjang lebih kurang 3-4cm. Panggangkan bijan hitam & putih bersama sebentar.


7. masukkan kesemua bahan-bahan td ke dalam nasi dan gaulkan mesra. sedia di hidang.



Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment