Thursday 19 March 2015

Salad Citra Warna

 


Assalamualaikum...

satu lagi juadah yang aku selalu buat untuk suami yang tersayang adalah salad. Salad nie simple je nak buat. aku namakan salad nie Salad Citra warna, Ewahhhh...sebabnya salad nie berwarna-warni kot... huhuhu

oke, xnak celoteh panjang, resepinya kat bawah nie:

Salad Citra Warna

Bahan-bahannya:
Brokoli - di potong kecil
Bunga kubis - di potong kecil
Lobak merah - di potong kecil (ikut kreativiti korang)
Capsicum merah - di potong dadu

Isi ayam (minyak zaitun + halia + bawang putih) di perap seketika.

bahan-bahan perisa:
lada hitam
garam
serbuk oregano
serbuk parsley
minyak zaitun
air lemon
air untuk merebus

Bahan-bahan nie memang aku x letak sukatan.. just sesedap rasa n sesuka hati korang... mana2 yang korang suka boleh lebihkan, mana yang x suka boleh kurangkan atau x perlu letak.

Cara-cara membuatnya:
1. Isi ayam dihiris nipis2, perapkan bersama minyak zaitun,halia dan bawang putih yang di cincang halus.
2. panggangkan isi ayam dalam kuali. balik-balikkan sehingga masak dan ketepikan.
3. Dalam kuali yang sama panggang kan sebentar capsicum dan ketepikan.
4. Panaskan air, masukan lobak merah yang telah di potong bersama sedikit garam, celurkan sampi lobak merah empuk. kemudian toskan.
5. Dalam kuali yang sama celurkan brokoli dan bunga kubis bersama2 sedikit garam. tidak perlu lama supaya khasiatnya tidak hilang. kemudian toskan.
6. masukkan semua bahan dan suaikan rasanya. jika tidak yakin mulakan dengan sesudu bagi setiap perasa dan tambah mana2 yang kurang. macam aku, slalu aku letak lebih oregano sbb aku sukakan baunya.

cantikkan.. warna warni gitu...



aku terlupa nak ambik gambar.... ini je tinggal sebelum en. suami habiskan. sesapa yang berdiet bolehlah memcuba resepi nie.

Note: isi ayam juga boleh  di rebus, just rebuskan ayam bersama halia dan garam. kemudian tos dan ketepikan. apabila sejuk carik2kan isi ayam.

No comments:

Post a Comment