Thursday 19 March 2015

Resepi Vietnamese Spring Roll

Assalamualaikum dan selamat pagi kepada semua pembaca yang dikasihi

Hari ini aku nak berkongsikan satu resepi yang aku suka makan. resepinya mudah jekkk.... aku pun cilok dari beberapa web lain then olah2 skit. xde lah olah sangat pun, cuma tukaq bahan dan tambah sikit-sikit je.. hehehehe...

oke tanpa membuang masa, cer skroll tgok resepi kat bawah nie.

Vietnam spring roll versi aku.
                                                         

Vietnam Spring Roll

Bahan-Bahan:
Rice paper
Beberapa helai daun salad - (aku pakai jenis green coral & butterhead)
1 biji timun jepun (di potong berbentuk taji)
Capsicum ( di potong dadu)
bihun (di celur dan perisakan dengan sedikit garam dan lada hitam)
daging cincang (diperap dengan halia, garam, kicap manis, lada hitam & di goreng dgn sedikit minyak zaitun (resepi asal ada letak udang)
2 biji telur (di goreng dan potong memanjang)

sos:
2 cili merah/padi (potong cincang)
3-4 ulas bawang putih (potong cincang)
Satu ibu jari halia (potong cincang)
secukup rasa sos ikan
secukup rasa gula
Sedikit kacang tanah ditumbuk (aku tak letak)


 Cara-cara membuat:
1. Satukan bahan-bahan sos itu dan masak di atas api yang sederhana. Ketepikan sos itu & tunggu sehingga dia sejuk.
2. Keluarkan rice paper dan rendamkan dalam air suam. Sekejab saja dan angkat bila ia sudah menjadi lembut. rice paper nie mudah koyak kalau rendam lama, jadi kena hati2 sikit.
3. Kemudia letakkan rice paper atas towel lembab dan bersih or bamboo mat. Letakkan sehelai salad, timun, bihun, capsicum, daging dan telur di atas rice paper dan kemudian tuangkan sedikit sos tadi. sedikit sahaja ye.
4. Proses menggulung.Gulungkan saja rice paper tadi.. (cara-caranya macam anda tengok orang gulung popia)
5. Curahkan sedikit lebihan sos di atas spring roll dan sedia di hidang =D


rupanya xdelah cantik, tp mmg sedap... 


No comments:

Post a Comment